Gezondheidsbeleid
Onderwijs geeft kinderen en jongeren de kans om op een volwaardige en kritische manier in het leven te staan door ze leerinhouden over te brengen. Binnen die leerinhouden is er ook plaats voorzien voor gezondheidsthema’s als lichaamshygiëne, lichaamsbeweging, voeding, veiligheid, mondgezondheid,…
Binnen een gezondheidsbeleid op school is gezondheid een ruim begrip dat vanuit de Wereldgezondheidsorganisatie wordt gedefinieerd als ‘een toestand van een zo optimaal mogelijk fysiek, mentaal en sociaal welbevinden’. Bovendien hebben onderwijs en gezondheid een sterke, positieve, wederzijdse relatie. Een gezonde geest in een gezond lichaam! Maar ‘jongeren, evenwichtige voeding en voldoende beweging’ is niet altijd een evidente combinatie.
Een goed eetpatroon, voldoende bewegen en sporten zijn goede gewoonten die van jongs af moeten aangeleerd worden. Wij, als school hebben een grote impact op het gedrag van kinderen en jongeren. Fitheid en gezonde energie door een goede afwisseling van voeding en beweging zijn uiterst belangrijk.
- Op schoolniveau wordt aan gezondheidsbeleid gewerkt waarin de aandacht gaat naar de organisatie van de educatie, het opzetten van schoolactiviteiten, de uitbouw van een gezonde omgeving en het maken van afspraken.
- Op klasniveau staat de gezondheidseducatie centraal. De gezondheidsthema’s komen binnen verschillende lessen aan bod of kunnen in verschillende vormen vakoverschrijdend of via projectwerking worden aangepakt.
- Een school staat niet op zich. Ze is ingeplant in een fysieke omgeving. De schoolomgeving gaat dus over de verschillende milieus en invloedsferen waarmee de school verbonden is : het thuismilieu, de vrijetijdsbesteding, de media,…
Op schoolniveau…
wat doet onze school ?
Op klasniveau…
wat gebeurt er in de klas ?
De leerkracht heeft hierin een voorbeeldfunctie.