10 Gouden tips voor ouders

Print deze kaart uit

 

  1. Interesse en aanmoediging:
    Het is fijn voor een kind als de ouders interesse hebben voor wat het op school heeft gedaan en geleerd.
    Laat je kind ook aanvoelen dat je zijn inspanningen ziet en waardeert.

  2. Regelmaat:
    Kinderen hebben nood aan regelmaat.
    Elke dag op ongeveer hetzelfde uur starten met huiswerk en lessen.
    En vooral op tijd gaan slapen en op tijd weer op.

  3. Een kind dat moe is kan niet werken en studeren.

  4. Stil en rustig:
    Het kind heeft best een eigen plaatsje om te studeren.
    Dit hoeft niet groot te zijn. Wel moet men er op letten dat het er
    rustig is. Werken met de tv of de radio op gaat niet.

  5. Accomodatie:
    Om huiswerk te maken heb je voldoende verlichting,
    verwarming en aangepast meubilair nodig.
    Voor voldoende licht kan eventueel een extra bureaulamp zorgen.
    Deze staat best op een stevige en voldoende grote tafel.
    Door een aangepaste stoelhoogte krijg je een goede zithouding.

  6. Netheid:
    Netheid op de blaadjes en in de schriften van de kinderen is heel belangrijk.
    Zorg daarom voor propere handen,
    een zuivere tafel en aangepast schrijfgerei.
    Eten en huiswerk maken horen niet samen.

  7. Orde:
    Orde helpt je om alles terug te vinden.
    Onnodige spullen horen niet op de tafel tijdens het maken
    van het huiswerk. Het kind is er te snel door afgeleid.
    Ook in de boekentas horen geen onnodige spullen thuis.
    Geef je kind een eigen opbergruimte voor zijn schoolmateriaal.

  8. Hulp:
    De school verwacht niet van de ouders dat ze zelf 'les' geven.
    Tegenstrijdigheden tussen wat de leerkracht zegt en wat papa
    of mama zegt kan het kind in de war brengen.
    Geef je kind ook geen onnodige extra taken.

  9. Belonen:
    Belonen is doeltreffender dan straffen !
    Een goed woordje heeft meer effect dan een kwade hand.
    Bepaal de beloning in samenspraak met het kind.
    Wees sober daarin. Probeer wel zeer consequent te zijn.
    Maak geen vergelijkingen met anderen.

  10. Signaleren:
    Als u merkt dat uw kind problemen heeft om een bepaalde taak op te lossen of om een les in te studeren, aarzel dan niet dit te melden aan de leerkracht!